nk2018

Atletiek en competities

Atletiek en competities

Voor veel mensen is sport heel belangrijk, zo is het ook gezond voor je lichaam. Veel mensen die sporten vinden het vooral leuk om te doen en zorgt het ervoor dat ze zich niet gaan vervelen. Je hebt dan veel verschillende sporten waar je uit kan kiezen. Zo heb je ook atletiek en heb je hier verschillende onderdelen in die je kan uitvoeren. Atletiek heeft verschillende onderdelen, deze onderdelen zijn sprinten, springen, werpen, en lopen. Je kan dus veel verschillende dingen doen, maar bij alles draait het erom dat je het met je lichaam moet doen. Zo kan je hierdoor flink jezelf trainen en bijvoorbeeld betere spieren hierdoor krijgen.

Competities en wedstrijden

Stel je voor je doet aan atletiek en je bent bijvoorbeeld heel goed in sprinten. Dan kan het wellicht leuk zijn om mee te doen aan een competitie en aan wedstrijden. Zo kan jij jezelf vergelijken met de andere sporters en kan je zien hoe goed je daadwerkelijk bent. Daarnaast kan je ervoor zorgen dat je zelf ook een stuk beter wordt en kan je kijken naar andere opties. Als je goed bent in het sprinten bijvoorbeeld kan je mee doen aan lokale wedstrijden en competities. Mocht je deze vaak winnen en je denkt dat je beter bent dan de andere dan kan je ook kijken naar competities die landelijk zijn. Zo kan je het opnemen tegen betere sprinters en kan je kijken of je beter dan deze sporters bent. De uiteindelijke top is dan de nationale kampioenschappen waar je als sprinter geselecteerd moet worden. Dit betekent dat je goed moet zijn in je huidige competitie en alleen op deze manier kan je geselecteerd worden.

Goede voorbereiden

De nationale kampioenschappen kunnen een stuk moeilijker zijn dan de normale wedstrijden die je hebt in je competitie. Zo is het zo dat sprinter veel beter hun best doen op een nationaal kampioenschap dan een lokale wedstrijd. Het is dus van belang dat jij jezelf goed voorbereid op een kampioenschap en er op deze manier voor kan zorgen dat je ook wint. Het is van belang dat je iedere week meerdere dagen hiervoor gaat trainen. Op deze manier zorg je ervoor dat je het beter kan en dat je jezelf beter voelt tijdens de nationale kampioenschappen. 

MEER TE WETEN KOMEN